رفتن به محتوا رفتن به فوتر

یادداشتی درباره صادق هدایت و داستان علمی-تخیلی

21 نظر

  • مینا ایلشیان
    ارسال شده 4 جولای 2011 در 1:17 ق.ظ

    بسیار عالی بود مطلب
    اما ای کاش بیشتر درباره ی داستان علمی تخیلی توضیح می داد. بسیار استفاده بردم.

  • زهره چورلی
    ارسال شده 4 جولای 2011 در 9:33 ق.ظ

    ممنون
    خیلی خوب بود

  • فرزاد.خ
    ارسال شده 5 جولای 2011 در 3:12 ق.ظ

    جناب داراب لازمه خدمتتون عرض کنم هم تعریف شما از ژانر علمی تخیلی و تاریخچه ای که ارائه دادید غلطه. من مطلبی نوشتم در فاروم گروه ادبیات گمانه زن( آکادمی فانتزی سابق) به آدرس:
    http://forum.fantasy.ir/viewtopic.php?f=6&t=84
    خوشحال خواهیم شد اگر در بحث شرکت کنید.

  • حامد داراب
    ارسال شده 5 جولای 2011 در 10:41 ق.ظ

    جوابیه به: فرزاد. خ
    دوست عزیز بسیار الزام دارد که محضرتان عارض شوم تعریف علمی – تخیلی به زعم اکثریت صاحبان نظر از سخت ترین کارهای دنیاست.تا آنجا که هر علمی تخیلی باز در هر جای دنیا برای خودش یک تعریف دارد و شاید تنها نقطه ای که همگی بر آن صحه می گذارند این باشد که آن یکی تعریف هم بد نیست. و به بیان بهتر تعریف علمی تخیلی ممکن نیست. همچون تعریف پسامدرن.پس مزحک است اگر شخصی بگوید من تعریفی کامل و جامع از علمی – تخیلی دارم. از سوی دیگر اگر منظورتان از نقل تاریخ که البته من مهمترین بخش آن را که داستان علمی تخیلی با آن دوباره زنده شد را نوشته ام، نقل کامل آن است همانگونه که واقع شده باشد. باید بگویم در حوصله ی یادداشت بنده نبود اگرچه مختصر تاریخی را هم که عنوان نموده ام از هر حیث خالی از اشکال است و باز هم مضحک می نماید اگر کسی بخواهد تاثیرات دهه ی ۵۰ و دهه ی شصت را بر علمی تخیلی رد نماید در این رابطه می توانید مراجعه نمایید به :
    ۱) Roberts. Adam (2000) Science Fiction. London: Routledge.
    ۲) Mchale. Briam (1992)Constructing Postmodernism. London: Routledge

  • هلن م
    ارسال شده 5 جولای 2011 در 12:19 ب.ظ

    ممنون بسیار جالب بود وای کاش از ناکام ماندن این ژانر در ادبیات داستانی ایران هم می گفتید چون به نظرم همان طور که گفتید مامردمانی ناامید از آینده ایم واین که تخیل مابسیار محدودنگاه داشته شده به دلیل ضعفهای فرهنگی موجود.

  • هانیه تهرانی
    ارسال شده 7 جولای 2011 در 5:48 ب.ظ

    مثل همیشه یادداشت حامد داراب مفید واقع شد. خوشبختی این است که دست به روی داستانی گذاشته که مهجورمانده است، هم میان متخصصان و هم میان اهالی کتاب. درباره ی تعریف علمی تخیلی هم معتقدم می شد جامع تر باشه اما در واقع اگرهم خیلی کامل بود با موضوع اصلی نمی خوند اما تاثیرات دهه ی ۵۰ و شصت بر داستان نویسان علمی تخیلی ثابت شده است. مرسی از مد و مه که همیشه کارهای خوب منتشر می کنه.

  • شایان
    ارسال شده 9 جولای 2011 در 12:41 ق.ظ

    حامد جان خواندم و بر اطلاعاتم کمی افزوده شد و باید گفت که هیچ کس نمی تواند بگوید در هنر چه کسی کامل تر می گوید یا گفته است.

  • امیر
    ارسال شده 12 جولای 2011 در 11:51 ق.ظ

    پس از تقدیم تحیّت، نقد محققانه و محترمانه و نیکخواهانه شما را در پایگاه مد و مه خواندم و آن را حاوی موعظه حسنه و جدال به احسن یافتم. شک ندارم که وظیفه ادبی و غیرت هنری و عرق سینمایی شما را به نوشتن این نقد برانگیخته است.
    از اطاله کلام بیمناکم و بهمین مقدار بسنده می کنم و از پاره ای فروع خرد در می گذرم و ضمن سپاس نهادن به جهد پر شهد و خطاب بی عتاب شما،از باز نمودن باب این مباحثه و مناظره امتناع میکنم.
    موفق باشید

  • عادل واعظي
    ارسال شده 13 جولای 2011 در 9:31 ق.ظ

    جناب داراب این ترجمه بود یا به قلم خود شماست؟

  • عادل واعظي
    ارسال شده 13 جولای 2011 در 9:48 ق.ظ

    در ضمن با ذکر نام نویسنده و آدرس وب سایت در بیشه، صفحه دوستداران صادق هدایت لینکش کردم تا در دسترس دوستداران بیشتری از هدایت قرار بگیره. موفق باشید

  • حامد داراب
    ارسال شده 13 جولای 2011 در 7:39 ب.ظ

    جواب به عادل واعظی:
    جناب واعظی سپاس از مطالعه خوشبختانه آنقدر به زبان بیگانه فصیح نیستیم که ترجمه را بتوانیم. و بی تردید اگر ترجمه بود حداقل رفتار انسانی حکم می نمود تا نامی از نویسنده ی اصلی داده شود.

  • کیانا آتشی
    ارسال شده 14 جولای 2011 در 10:56 ب.ظ

    حامد داراب مثل همیشه خوب شروع کرد و خوب ادامه داد و خوب به پایان رساند. جای تدکر نیست که این بار اول نیست که ادبیات علمی تخیلی به عنوان بخشی از پست مدرنیسم محاصبه می شه. من همیشه از نوشته ها آقای داراب استقاده کردم. مطالب مد و مه هم همیشه خوب و آموزتده بوده

  • عادل واعظي
    ارسال شده 15 جولای 2011 در 2:58 ب.ظ

    درود
    جناب داراب من این داستان را برای بار نخست در سال ۷۹ خواندم و حالا که نقد قدرتمندانه شما را در مورد این اثر مطالعه نمودم احساس می کنم بعد از ۵ بار دوباره خوانی این اثر تازه پی به بعضی از مفاهیم این داستان کوتاه خواندنی برده ام. آیا شما سایت شخصی یا وبلاگی دارید که بنده بتوانم بیشتر از نقدها و نوشته های جنابعالی بهره بگیرم؟

  • کیوان پاک فر
    ارسال شده 17 جولای 2011 در 6:39 ب.ظ

    سپاس. مطلب بسیار آموزنده و عالی ای بود، قبلا هم یادداشت های آقای داراب را در مجله ها خوانده بودم اصولا خوب و صحیح به مطالب می پردازند. البته فکر میکنم همانطور که این مطلب بیشتر اشاره کرده است اتفاق افتادن قضایا در آینده ای خیالین بارز ترین وجه علمی تخیلی بودن این داستان هدایت است. ای کاش این نوشته ها نویسندگان را بیشتر به سمت علمی تخیلی سوق دهد.

  • رضا فضلی
    ارسال شده 21 جولای 2011 در 5:25 ب.ظ

    جناب آقای داراب مطلبتان مفید واقع شد. مانند همیشه

  • شیدا مقانلو
    ارسال شده 21 جولای 2011 در 7:50 ب.ظ

    نوشته را یک نفس خواندم و مانند همیشه استفاده کردم

  • فریبا
    ارسال شده 21 جولای 2011 در 7:59 ب.ظ

    سلام.هرچیزی که ازدرگیری ذهن سخن بگوید چه تخیلی و چه واقعی زیباست .به امید موفقیت روزافزون .

  • محمد آزرم
    ارسال شده 29 جولای 2011 در 1:26 ب.ظ

    بار دیگر
    حامد داراب را خواندم.
    مفید بود و خوب

  • مهتا اخوان ثالث
    ارسال شده 2 آگوست 2011 در 6:20 ب.ظ

    همیشه وقتی مطلبی از حامد داراب می خوانم حواسم خیلی جمعه که باید به نشانه های زبانی دقت کنم. این بار هم نوشته ی ایشان پربار و آموزنده بود. در مورد بحث های ادبیات علمی – تخیلی هم معتقد هستم این یادداشت تشریح آن را برنمی تابید چونکه همه می دانیم که علمی تخیلی چه مبحث وسیع و زمان بری ست.

  • مریم
    ارسال شده 28 دسامبر 2011 در 6:42 ب.ظ

    سلام
    از نوشتتون ممنونم
    استفاده شد
    در پایان نامه ام از شما نام می برم .

  • سجاد
    ارسال شده 31 ژانویه 2013 در 12:49 ب.ظ

    سلام حامد جون.
    مر۳۰ از راهنماییتون
    میشه نقش تکنولوزی در این داستان بیشتر توضیح بدی
    یا سایتی یا کتابی معرفی کنی؟
    ممنون

ارسال نظر

0.0/5