رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

بایگانی ماهانه: فوریه 2012

آفتاب بی غروب؛ زندگی و آثار کاظم تینا تهرانی (ک. تینا)

ک. تینا نامی‎ست که در جنگ‎های ادبی دهه‎ی سی و چهل در پیشانی آثاری داستانی که با رویکردی نوگرایانه منتشر شده بودند به چشم می خورد. آثار تجربه‎گرایانه و متفاوتی در حوزه ادبیات داستانی که در زمان نگارش و حتی بعد از آن، با توجه عده‎ی معدودی روبه‎رو شد و تیراژ کتابهایش نیز آنقدر پایین…

ادامه مطلب

نگاه نعمت نعمتی به «از پائولو کوئلیو متنفرم!»

چگونگی پرداختن به داستانی که لایه‎های روانشناختی انسان را متجلی سازد، بستگی به نوع نگاه داستان‎نویس دارد و بر می‎گردد به شناخت وی از پیرامون خود.آنانی که با تفکر خلاق، مبادرت به این مهم می‎نمایند، شاخصه‎هایی را در داستان خود در نظر می‎گیرند که در همان نگاه اول می‎توان متوجه توانمندی قلمشان شد. گفته شده…

ادامه مطلب

«از پائولو کوئلیو متنفرم!» توسط شهلا زرلکی و فرحناز علیزاده نقد می شود

به روایت مهر: «از پائولو کوئیلو متنفرم» در بوته نقد قرار می‌گیرد. رمان «از پائولو کوئیلو متنفرم» نوشته حمیدرضا امیدی‌سرور در فرهنگسرای اخلاق نقد می‌شوند. به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه نشست‌های ادبی «روزنه کتاب» فرهنگسرای اخلاق کتاب «از پائولو کوئلیو متنفرم» نوشته حمیدرضا امیدی‌سرور نقد و بررسی می‌شود. این نشست 4 اسفندماه از…

ادامه مطلب

شمیم بهار؛ رازی که هنوز سر به مهر مانده!

شميم بهار در سال هاى آغازين دهه چهل ظهور مى كند و در سال هاى آغازين دهه پنجاه دست از چاپ داستان برمى دارد. يك پروسه ده ساله كه برآيند آن ۷ داستان ماندگار در تاريخ داستان نويسى ايران است. از نخستين اثر او يعنى «طرح» كه به تابستان چهل و دو نوشته شده تا…

ادامه مطلب

«ملکوت» بهرام صادقی اثری‎ست بی‎اهمیت!

درمیانه‎ی دهه شصت نجف دریابندری گفتگویی کرد که در زمان خود بسیار جنجالی بود، او ضمن منحط خواندن بوف کور (البته منحط به معنایی خودش مراد می کرد) عقیده داشت بوف کور به سبک و سیاقی نوشته شده که برخلاف تصور هدایت که فکر می‎کرد بسیار نوبرانه است، از مد افتاده بوده و غیره  (این…

ادامه مطلب

دیدار با بهرام صادقی، نویسنده ای که شفاهی نوشتن پیشه کرد!

به عنوان نقطه آغاز پرونده‎ای برای ادبیات دهه‎های سی و چهل، هیچ‎کس مناسب‎تر از بهرام صادقی، به‎نظر نمی‎رسد. چهره‎ای که نه فقط در میان این نسل که درمیان نویسندگان همه‎ی نسل های بعد از خود نیز چهره‎‎ای ممتاز و سرآمد بود. خوشبحتانه از صادقی چند گفتگو باقی مانده که می‎تواند نشان دهنده حال و احوال…

ادامه مطلب

هشدار به نویسندگان جوان؛ پیری و دگردیسی عادت ‎های نویسندگی!

نویسنده در جوانی، آن‎گاه که می‎نوشت، احساس گناه می‎کرد. دلیلش را نمی‎دانست. نوشتن همانی بود که می‎خواست و از کودکی با خود عهد بسته بود انجام‎ دهد. با این حال احساس گناه می‎کرد. افکاری مغشوش در ذهن داشت: این‎که برای نوشتن‎ چیزهای جدی‎تر، می‎بایست خود را پرورش دهد و مطالعه کند. اما او مطالعه نمی‎کرد…

ادامه مطلب

ادبیات داستانی دهه‎ها‎ی سی و چهل در «مد و مه»

تا پایان سال 1390 قریب یک ماه فرصت باقی‎ست، سال پیش در چنین ایامی بود که پرونده ای برای صادق هدایت ترتیب دادیم و تقریبا عمده مطالب یکماهه آخر سال را به این نویسنده بزرگ اختصاص دادیم. امسال نیز ویژه‎نامه ی پایان سال «مد و مه» را که انتشار آن در روزهای آینده آغاز خواهد…

ادامه مطلب

بزرگان ادبیات پلیسی(۱): آگاتا کریستی

“من پیش از هرچیز منظورم از نوشتن کتاب پلیسی، سرگرم کردن خواننده است و بعد ساختن دنیائی خوب و خالی‎ از گناه. می‎دانید که در قدیم اخلاقیون تمام آثارشان را با نابودی‎ ظالم و امحای ستم خاتمه می‎دادند. از این نظر من هم اخلاقی‎ هستم. در داستانهای من پیام این است که بالاخره پاکی و…

ادامه مطلب

روایت خواندنی و جذاب محمد علی سپانلو از چگونگی تشکیل کانون نویسندگان ایران

خاطراتی از فصل اول کانون نویسندگان ایران 1349-1346 هرچند که تشکیل کانون‎های مستقل و غیر دولتی در عرصه هنر و ادبیات، در کشور ما  همواره با چالش‎هایی اساسی از درون و بیرون روبه‎رو شده، اما این مسئله مانع از آن نمی‎شود که بتوان از کنار اهمیت وجود داشتن چنین تشکیلاتی که به‎نوع حافظ منافع صنفی…

ادامه مطلب

پدرم عاشق نوشتن رمان بود!

پدرم می‎خواست نویسنده شود. یادم‎ نمی‎آید که هیچ وقت از توی این فکر بیرون‎ آمده باشد. بیشتر روزها، صبح زود، قبل‎ از این که کیفش را بردارد و برود سرکار، می‎رفت پشت میزش می‎نشست و می‎نوشت. من خیال می‎کنم نوشتن برای‎ او یک‎جور وسوسه بود و این وسوسه هم‎ مثل بیشتر وسوسه‎ها دست نیافتنی بود.…

ادامه مطلب

چرا سارتر جایزه نوبل را نگرفت؟!

شاید این روزها ژان پل سارتر و نظریاتش جذابیت چند دهه پیش را نداشته باشد، اما هرچه هست شخص او همچنان در میان برخی چهره ای محبوب به شمار می‎آید به خصوص برای نسلی که یاد و خاطره او و آثارش متضمن شور و حالی نوستالژیک است. به‎‎خصوص ماجرای عاشقانه و خاص او و سیمون…

ادامه مطلب

صفحه سینمایی «مد و مه» آغاز به‎کار کرد

همزمان با برگزاری سی‎امین جشنواره فیلم فجر، «پرده نقره‎ای» صفحه سینمایی سایت مد و مه آغاز به کار کرد. مدت ها بود که در نظر داشتیم که صفحه سوم مد و مه را به سینما اختصاص دهیم، اگر چه این مسئله هربار به دلیلی به تعویق افتاد اما در 12 بهمن 1390 این صفحه رسما…

ادامه مطلب

نگاهی به مجموعه داستان «شور و شیرین» اثر ایوب بهرام

این کتاب دارای دوازده داستان کوتاه است به نام های: بچه های گرما، بچه های شرجی – الختر – شور و شیرین – ترافیک – به خاطر آنها دعا کنید – تردید – سنگلاخ های انتظار – اسباب کشی – بختک – پیر زن – ویترین و جیغ هایی که تمام نمی شود. نویسنده‎ی مجموعه…

ادامه مطلب

«ریسک نوشتن» از نگاه هاینریش بل

نویسنده : هاینریش بل نویسنده : مارولالایان ریسک نوشتن ٌ هانریش بل/ترجمه‎ی مار و لالایان هفت سال پیش به دیدن سردبیر مجله‎ی معروفی رفتم‎ که می‎خواستم نوشته‎ای را به او ارائه دهم؛ به محض این که‎ اجازه‎ی ورود گرفتم، دست‎نویس را تقدیم او کردم-یک‎ داستان بود-اما او اصلا به آن نگاه نکرد، آن…

ادامه مطلب

«از پائولو کوئلیو متنفرم!» نوشته حمیدرضا امیدی سرور، به روایت قباد آذرآیین

اگر پس از خوانش رمان"از پائولوکوئلیو متنفرم"نخواهیم گرفتار ذوق زدگی بشویم و اعلام کنیم که کاری کارستان آفریده شده است،اما بی انصافی است اگر از کنار این کتاب، بی اعتنا بگذریم و نپذیریم که با یک "تفاوت" سرو کار داریم....آن ها که " از پائولو....." را نوعی ادبیات عامه پسند دیده اند، نه این کتاب…

ادامه مطلب

نگاهی به رمان «زیستن در زمین خارایی» اثر پوریا پاکدل

“ زیستن در زمین خارایی “ عنوان رمانی است نوشته‎ی پوریا پاکدل که توسط نشر “ امید مهر “ در سال 1389 به چاپ اول و دوم رسیده است. رمان درباره‎ی تاریخی است که بر مردمان مرز نشین خراسان گذشته است. مردمان حوالی مرز ایران و ترکمنستان که روزی جزئی از خاک ایران بوده و…

ادامه مطلب

تی.اس.الیوت؛ شعر و زندگی

تی. اس. الیوت‎ در سنت‎ لوئی‎ میسوری‎ در ایالت‎ نیوانگلند در سال‎ 1888 به‎ دنیا آمد. در 1902 وارد دانـشـگـاه‎ هـاروارد شـد و زیر تاثیر گرایش‎ ضد رومانتیكی‎ آیروینگ‎ بابیت‎ و دلمشغولی‎های‎ فلسفی‎ و انتقادی‎ جرج‎ سانتایانا قرار گرفت‎ و همچنین‎ از فلسفه‎ رمزآمیز هند و افكار ایده‎آلیستی‎ برادلی‎ اثر پذیرفت. برادلی‎ بر ماهیت‎ خصوصی‎…

ادامه مطلب

آیا این کتاب می‎تواند جریان ساز بشود؟

مدخل: هیچ کتابی تا این اندازه نشان نداده که در این سالها بر ادبیات و فرهنگ ما چه گذشته است. از احتضار لاله زار می گوید خیابانی که نماد فرهنگ و هنر در این دیار است، و این بیانی کنایی ست برای روایت آنچه بر اهل فرهنگ در سرزمین ما گذشته. «از پائولوکوئلیو متنفرم!» از…

ادامه مطلب

گفتگوی «مد و مه» با قباد آذرآیین

در میانه‎ی دهه هشتاد چهر‎ه شد، به ویژه با  اثر تحسین شده «هجوم آفتاب» این سالها مصادف بود دوران تازه‎ای برای او که درست نقطه مقابل دوران کم‎کاری‎اش در گذشته قرار می‎گرفت. عمر داستان‎نویسی او حالا به چهل سال رسیده، و دور نیست که به همین مناسبت گزیده ای از آثارش را منتشر کند، به…

ادامه مطلب

مدرن و پسامدرن در داستان امروز

مسأله‎ی اساسی این است که ما چگونه “ادبیات” یک متن را از آن استخراج کنیم و به عنوان نویسنده و نه به عنوان منتقد از آن‎ فراتر برویم. چون نویسنده کسی است که ساختارزدایی از بزرگترین‎ ساختارها می‎کند و اساس بزرگترین ساختارها خود تاریخ است و نویسنده جدی کسی است که ضمن این‎که با تاریخ…

ادامه مطلب

جذابیت داستان‎شهری در برابر طراوت داستان روستایی

می گویند تجربه زندگی، به خصوص آن بخش که به ایام کودکی باز می گردد، تاثیری عمیق  بر لوح ضمیر انسان می‎گذارد و رد آن را به شکل محسوسی در آثار نویسندگان هم می‎توان دید. نمونه‎هایی که می‎توانند تاکیدکننده این ادعا باشند فراوانند، از نویسندگان قدیم بگیر تا جدید. به شخصه شاهد بوده‎ام که در…

ادامه مطلب

نقدی بر رمان «از پائولو کوئلیو متنفرم!» اثر حمید رضا امیدی سرور

«رضا نویسنده ای است که به تازگی رمانی را منتشر کرده، در مهمانی ای که دوستانش فرهاد و گلاره ترتیب داده اند با دختری به نام غزل آشنا می شود که در دوره ای که به لحاظ روحی به شدت آشفته بوده با خواندنِ رمانِ کیمیاگر پائولو کوئیلو توانسته مشکلات خود را حل کند. آشنایی…

ادامه مطلب